Nicol Rodriguez
Elle vit et travaille à La Haye (Den Haag), Pays Bas
Diplômée, Académie Royale des Beaux-Arts,La Haye (NL) section peinture et art graphique.
Expositions personnelles:
2019 (F) Galerie La Capitale, Paris avec Godwin Bradbeer
2018 (F) Triennale de Chamalieres Jubile 30 années, artiste invitée,
2016 (F) Galerie La Capitale, Paris
2010 (F) Fondation Real Annecy
2008 (F) Town Hall Seynod -(E) Galeria Espacio Kubiko Madrid
2007 (B) Galerie ID+Art Hamme
2006 (Suisse) WIPO/OMPI – Galerie – Genève
2005 (B) Galerie Lara Kei – Anvers ; Benoot Gallery-Knokke-Zoute; (Suisse) Fondation Butini Geneve,
2003 (F) 6eme Triennale Mondiale Chamalières – Artiste invitée ; (Belgique) Galeire ID+Art – Hamme
2002 (France) Galerie La Capitale – Paris ; (Belgique) Galerie Epreuve d’Artsite – Anvers
2000 (Pays-Bas) Shell-SIEPRijswijk/La Haye/DenHaag
1999 (USA) Jain Marunouchi gallery – New-York ; (Pays-Bas) Galerie de Keerder Kunstkamer-Maastricht
1996 (Belgique) Galerie Epreuve d’Artiste ,Anvers ; (N) Gallery Wind ,Soest ; Galerie Anton Gidding, La Haye
1995 (N)Conseil General pour la Culture Hollande Sud La Haye/Den Haag ;Galerie Marga Kramer ,Yselstein
1993 (Belgique) Gallery Amaryllis – Bruxelles ;Gallery de Peperbusse – Oostende ; Galerie Phillipe, Gand ,Paris
1992 (Pays-Bas) Galerie Segeren – Breda, Gallery Art & Industrie- Breda
1991 (B) Co-Art Gallery-Oostende ; (N) City Hall Galerie 42- Voorburg ; Roeland Grafiek Gallery-La Haye
1990 (Pays-Bas) Galerie Inkt – La Haye/Den Haag
Foires internationales:
2017 SINGAPORE, Art Stage with Ashok Jain Gallery New York
2016 SINGAPORE Art Stage with Ashok Jain Gallery New York
2013-14-15 HONG KONG Art Asia with Ashok Jain Gallery New York
2013 CHINA 17th Shanghai Art Fair Mart with Ashok Jain Gallery New York
2012 CHINA Art Beijing CIGE with A.Jain Marunouchi Gallery New York
CHINA Art Shanghai Hongqiao 10th Carnival with A.Jain Marunouchi Gallery New York
CHINA Shanghai Art Fair Mart 16th with A.Jain Marunouchi Gallery New York
2011 CHINA Shanghai Art Fair Mart 15th American Pavilion with A Jain Marunouchi Gallery
2006 Art Karlsurhe (expo solo) (D)
2005 Art Karlsurhe(D) -2004-01-00 Linéart Gand (B) 2003/2002 St´art Strasbourg (F)
2001 Europ´Art, Geneve (CH)1999 Contempory print Art Fair Londres (GB)
1997 Art Multiple Dusseldorf (D) – Holland Art Fair, La Haye (expo solo) (NL)
1996 Kunstrai Amsterdam (NL) – Holland Art Fair – La Haye/Den Haag
1995 Nicaf Yokohama (J)
Expositions collectives: Nombreuses expositions de groupe dont les plus récentes :
2006 (Belgique) Galerie ID+Art – Hamme
2005 (Italie) 4th Gravure Internationale – Musee de Cremona – artiste invitée ; (Belgique) Galerie ID+Art Hamme ;
2004 (Suisse) Association GE Grave – Geneve ; Villa Dutoit – Geneve ; Centre d’Art en l’Ile – Geneve ; ONU
2003 (France) Galerie La Capitale – Paris ; (Maroc) Art Contemporain International Marrakech
2002 (Pays-Bas) Galerie Wai en Baai -La Maarn ; Galerie Gadiot & Mas-Rotterdam ; (France)
Salon International Gravure- Nantes –
2001 (USA) Jain Marunouchi Gallery – New-York ;
Prix reçus :
1998 – Médaille d´Honneur – Le salon – Societé des Artsites Francais, Paris (F)
1993 – Médaille d´or Le Salon – Societé des Artistes Francais, Paris (F)
1993 -Biennale Internationale IEPER/Belgique 1er prix pour art abstrait (B)
1992 – Médaille d´Argent (Gravures) et Médaille de Bronze (Dessins) Festival International de Mouscron (B)
Extraits :
Quelles que soient les techniques qu’utilise Nicol Rodriguez, acrylique, collages, gravure, quels que soient les supports qu’elle emploie, apparaît toujours l’extrême complexité de sa démarche.
Elle réalise, avec obstination, une continuité sans relâche, une rigueur sans reproche, une œuvre à l’approche délicate, nécessitant une attention et un examen attentif.
Seul un regard soutenu permet d’aller au-delà d’une apparence qui n’est que la part superficielle, immédiatement visible, des œuvres. Tout ce système de superpositions, d’accumulations, de juxtapositions, ne se laisse découvrir qu’avec difficulté. L’espace de Nicol Rodriguez n’est bidimensionnel qu’en apparence et pourtant il n’est volume.
Avec une remarquable technique elle démontre toute la complexité du regard sur la réalité, toutes les difficultés de la perception du monde, nos incertitudes sur ce qui paraît évidence et n’est bien souvent qu’apparence. Cette superbe leçon pouvait être faite d’austérité et de démonstrations aux approches complexes, mais elle sait admirablement l’accompagner d’un sens aigu autant que délicat de la notion même de couleur.
Le rapport sensible au plus haut point des tonalités sombres ou claires donne à chacune de ses œuvre un équilibre particulier. Chaque surface est parcourue de finesses, de subtilités, de menues trouvailles, sans que surgisse le moindre maniérisme mais toujours une justesse dans la recherche de l’infime détail : coup de pinceau, tracé léger de crayon, série minutieuse et régulière de traits nerveux traversant la toile.
Mélange d’une complexité forte et d’une subtilité rigoureuse, l’œuvre de Nicol Rodriguez est surtout l’objet d’une sensation esthétique profondément attirante, voluptueuse à souhait : Ces travaux picturaux offrent, dès le premier instant, une douce jouissance, leur lente contemplation, avec le temps, suscitent découvertes inattendues et bonheurs surprenants.
Ministère de la culture / Paris/ France Délégation art plastique-Jean de Bengy- inspecteur general – 2002
“Fidèle à elle-même, Nicol Rodriguez utilise un langage fait d´images fortes et puissantes. Les oeuvres abstraites qu´elle nous livre sont d´une intensité extraordinaire. Abandonnant les sentiers et détours manièristes, l´artiste se concentre sur l´essentiel. Fini la multiplicité des figures fortuites; Vive la splendeur des formes décantées. Une oeuvre libre et lyrique? Oui, sans conteste. Hasardeuse? Non. Aucunement. Tant au niveau de la composition qu´au niveau de la palette de couleurs. Rodriquez deploie un art d´une maturité exemplaire, témoignant d´un équilibre pleinement abouti.”
Joe Bayes, Critique d´Art-Belgique (Art-Antiques-Auctions) 2002
RESUME
Tout compte fait, je crois que je voyage trop. Sur terre ou dans mes œuvres, c’est pareil.
Cela peut etre avec les pieds, avec le cœur ou la tete. Le principal c’est d’ aller en avant, comme etre a la poursuite du temps.
Chaque geste est un morceau de vie et le mouvement me rappelle le temps, la montre, les pas. Alors, je marchem Tic-Tac.
C’ est vrai que le mouvement est une part importante dans ma creation, l’instabilite cree celui-ci et la pente en fait a ccelerer la vitesse.
Il suffit de quelques secondes pour dessiner un trait, OUI, mais comment ?
La ligen doit etre nerveuse, rapide et directe pour amplifier l’energie vivante dans toute chose.
Un trait est déjà toute une histgoire, deux traits sont davantage un echange. Et alors, que dire des trois raits? La, nous sommes en face d’ une ligne de force,m un faisceau d’ energie compacte reliant les choses entre elles pour aller plus loin.
Et me voici a nouveau en promenade dans mes œuvres comme au premier matin du monde..
****
NICOL RODRIGUEZ
Dutch / French Artist with Spanish roots. As child and adolescent, grew up in Paris by her aunt’s…She lived in diverse countries and came at later time to The Netherlands.
Statement
At the beginning there was nothing…and then came the Sun…the Wind…and us.
I am from this century, no better or worse period than any other one gone…and I have still the chance to experience it with a free body, mind and soul.
Questions?
If life were an illusion, where could one find the meeting point among reality and illusion? I have no answer. My thoughts are living for eternity as a part of the big game.
What about my feelings? They are what I am and depending of reality of life, whilst accepting that everything, relating to the Future, is being created in the future itself, every single second.
What about life? I know that the world will carry on without me one day and still I believe in what I am doing.
Painting is first a material in the process sustaining the vision and this from long time ago when the first sign was drawn on the wall into a cavern…It was really long time ago at the beginning of our humanity.
Nowadays we are adding time to Time but if our physical time would not be able to include a sensitive division, a flue of creation would be impossible to fulfil the gap of life…
And the most surprising in the process is that I realize at least I am using still the same material from our premier ancestor…
And still following into the process, I realize each time I am part of the ring: I am living in my art as it was the first day of the Hour…
Education:
Classic: Lycee Honoré de Balzac, Paris, France.
Diploma: Bachelor’s degree of philosophy
Professional: Ecole national de Commerce Paris
Art Studies:
As child, she begun at 3 years old when drawing signs on the floor and on the walls. Later at tenth’s, she get her first lessons of art by the French artist PASQUIER in Paris where she learn the first steps in art technic During this period, she could have the favor to follow some workshops from Richard Mortensen to understand the essence of abstract art.
Back to the Netherlands she studied first at
1980 – 1985 FREE ACADEMY OF FINE ART – THE HAGUE-THE NETHERLANDS
1985-1990 ROYAL ACADEMY OF FINE ART-THE HAGUE-THE NETHERLANDS and received her graduation in painting and graphic art: Diploma in 1990
MOST IMPORTANT AWARDS
1998 LE SALON Grand Palais PARIS French Artist’ Society/Paris : medal of honor
1997 Taiwan: 8e International Biennial Print, selected -Taipei Fine Arts museum
1994 France: Salon National Fine Art -Florensac -General Council of Herault County
-1rst prize abstract art
1993 Belgium 8e Biennial Alfons Blomme + museum Alflons Blomme -Roeselaere-
Selected International Biennial France Belgium – Ieper: First Prize abstract art
199 Belgium 10th International Festival of Fine Arts, Moeskroen
Silver Medal (Etchings) + Bronze Medal (mixed media)
1990 France Col Art Lefranc-Bourgeois Competition “Trophees de la couleur”
Laureat County of Toulouse
1989 France Salon France Expo La Baule : First Prize abstract art + Salon de la cote
Fleurie Les Leopards – Deauville – First Prize Abstract Art
MOST IMPORTANT ORDERS
2005 MINISTERY O.M. – Parquet General – Den Haag (The Netherlands)
BOOK ILLUSTRATION “STELLIG” – Writer: Dhr de Wykerslooth – Secretaris General
(copy in the National Archives the Netherlands).
2004 Van ROEY NV-Vlaanderen Belgium-small color etchings (the complete Edition).
1999 SOLECO/Alliance Graphique – France
OTHER FUNCTION
MONDIAL TRIENNIAL OF CHAMALIERES – FRANCE: INTERNATIONAL COMPETITION FOR SMALL ORIGINAL PRINT -Delegate for: INDIA, NETHERLANDS, SINGAPORE, SWITZERLAND –
EXHIBITIONS
International art fairs
2017 SINGAPORE Art Stage withAshok Jain Gallery New York
2016 SINGAPORE Art Stage with Ashok Jain Gallery New York
TURKEY Istanbul Contemporary Art Fair with Ashok Jain Gallery New York
2015 HONG KONG Art Asia with Ashok Jain Gallery New York
2014 HONG KONG Art Asia with Ashok Jain Gallery New York
2013 HONG KONG Art Asia with Ashok Jain Gallery New York
CHINA 17th Shanghai Art Fair Mart with Ashok Jain Gallery New York
2012 CHINA Art Beijing CIGE with A.Jain Marunouchi Gallery New York
CHINA Art Shanghai Hongqiao 10th Carnival with A.Jain Marunouchi Gallery
CHINA Shanghai Art Fair Mart 16th with A.Jain Marunouchi Gallery New York
2011 CHINA Shanghai Art Fair Mart 15th AmericanPpavilion with A Jain M. Gallery
2006 GERMANY ArtKarlsruhe one man show with La Capitale Gallery Paris France
2005 GERMANY Art Karlsruhe with La Capitale Gallery Paris France
2004 BELGIUM Lineart Gent with La Capitale Gallery Paris Fance
2003 FRANCE Start Strasbourg with La Capitale Gallery Paris France
2002 FRANCE Start Strasbourg with La Capitale Gallery Paris France
2001 SWITZERLAND Europart Geneva with Jag Contemporary London UK
BELGIUM Lineart Gent with A.Jain Marunouchi Gallery New York
RUSSIAN FED Art Manege Moscow Art Fair with Mossco Art Gallery Cadix-Moscow
2000 BELGIUM Lineart Gent with A Jain Marunouchi Gallery New york
1999 ENGLAND Contemporary Print Fair London with Jag Contemporary London
1997 GERMANY Art Multiple Dusseldorf with Galerie de Keerder Kunstkamer Cadier en Keer Netherlands
NETHERLANDS Holland Art Fair The Hague one man show with Galerie Wind Soest
1996 NEHERLANDS Kunstrai Art Fair Amsterdam one man show with Galerie Wind Soest
1995 JAPAN Nicaf 95 International Art Fair with A.Jain Marunouchi Gallery New York
One man shows
2016 FRANCE Galerie La Capitale Paris
2010 FRANCE Fondation Real Annecy
2008 FRANCE Town Hall Seynod -SPAIN Galeria Espacio Kubiko Madrid
2007 BELGIUM Galerie ID+Art Hamme
2006 SWITZERLAND Galerie Lara Kei Lausanne Inauguration new space- W.I.P.O Geneva
2005 BELGIUM Benoot Gallery Knokke Zoute Oostende – Galerie Lara Kei Anvers
2003 FRANCE 6th Triennial Mondial Print Chamalieres (invited artist)BELGIUM Galerie ID+Art Hamme
2002 FRANCE Galerie La Capitale Paris -BELGIUM Galerie Epreuve d’Artiste Anvers
2000 NETHERLANDS Shell Petroleum TheHague
1999 US A.Jain Marunouchi Gallery New York -NETHERLANDS Galerie de Keerder
Kunstkamer Cadier en Keer-FRANCE Le SalonGrand Palais French Artists Society
1996 BELGIUM Galerie Epreuve d’Artiste Anvers Prentenmaaksters -NETHERLANDS
Galerie Wind Soest -NETHERLANDS Galerie Anton Gidding The Hague
1995 NETHERLANDS Cultural Council South Holland County The Hague
NETHERLANDSGalerie Marga Kramer Ysselstein
1993 BELGIUM Gallery Amaryllis Brussel -BELGIUM Gallery de Peperbusse Oostende
FRANCE Galerie Phillipe Gand Paris -NETHERLANDS Galerie Segeren Breda
NETHERLANDS Provincial Government of South Holland County The Hague
1992 NETHERLANDS Galerie Segeren Breda -Gallery Art and Industry Breda
1991 BELGIUM Coart Gallery Oostende -NETHERLANDS City Hall Galerie 42 Voorburg
NETHERLANDS Roeland Grafiek Gallery The Hague- Galerie Brak Voorburg
1990 NETHERLANDS Galerie Inkt The Hague
Extracts :
“Pushing up the limits set up by her, Nicol Rodriguez gives an immense space of simple geometrical shapes to her works, trying to resume all the diversity of visible forms, their infinity presented in all possible variations.
With a remarkable technique she demonstrates the all complexity of reality. Behaving between obviousness and probability, her works are giving at first sight a delightful and attractive aesthetical feeling and later, by duration, surprising and a fullness feeling of happiness ..” Jean de Bengy-Inspecteur G. de la Creation Artistique, Paris (2000)
“Faithful to herself, Nicol Rodriguez expresses herself in a strong and vigorous visual language, The abstract works she delivers feature an extraordinary density. By ignoring all trivial manneristic detours, this artist concentrates on the essential. Goodbye to the multiplicity of fortuitous forms, welcome to the splendor of unbounded forms. Free and Lyric? Yes, undoubtedly. Hazardous? No, by no means. Both at the level of the composition and at the level of her color palette, Rodriguez displays art of exemplary maturity, the ultimate proof that a perfect equilibrium has been reached.”
Joe Bayes – Art criticus – Belgium (Art – Antiques-Auctions) 2002
STATEMENT
All things considered, I am sure I am travelling too much. Never mind the place, never mind my feet, my heart or my thoughts.
Every direction is important, every move a piece of life… and each second is already the past..
So the movement is playing an important place into my creation…and the unsettlement is creating the speed…
Only suggestion.
What is a line? How to draw a line? ….Just a second resumes everything and the stroke is speaking.
One strait is already history, two straits are more than an exchange and what to say about 3 lines?
Reaching this point, it is already a connected network of energy going ahead and straight away.
So…. I am wandering into my works as it was the first day of my innocence.
In resume, I am working at the border of 2 worlds between graphic and painting and my heart balances between you and him
and her with us.